title
کد خبر: 228010
00
ترجمه اختصاصی / چگونه می‌توان از حس بی‌تفاوتی در افراد مسن جلوگیری کرد؟

بی‌تفاوتی یعنی غفلت از روابط عاطفی و از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی دوست داشتند.بی تفاوتی در افراد مسن یک نگرانی رایج است که نباید در هیچ زمانی نادیده گرفته شود، زیرا این می تواند منجر به افسردگی عمیق شود.

براساس سرویس خبری بهداشت‌نیوز طبق گفته محققان،تا ۲۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال از بی تفاوتی رنج می برند اما راه هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد.

 

علائم بی تفاوتی در افراد مسن چیست؟

 

واضح ترین علامت بی تفاوتی در افراد مسن،از دست دادن علاقه به افرادی است که در اطرافشان زندگی می‌کنند.همچنین دیگر تمایلی برای گذراندن وقت با نوه ها و دوستانشان ندارند.بازی‌های شطرنج یا حرف زدن با دیگران روی نیمکت پارک‌ها برایشان جذابیتی ندارد.مراقبت نکردن از خود یکی دیگر از نشانه های بی تفاوتی در این افراد است طوری که انگار از دوست داشتن خود دست برداشته اند.بی‌تفاوتی با افسردگی و انزوا رابطه مستقیمی دارد که در نتیجه موجب تنهایی بیشتر این افراد می‌شود.این موضوع همچنین می تواند احتمال ابتلا به مشکلات سلامتی مانند مشکلات قلبی را افزایش دهد.

 

بی تفاوتی و کهولت سن چه ارتباطی با هم دارند؟

 

این واقعیت که بی تفاوتی ۲۰ درصد از افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد،قابل توجه است و به نظر می رسد این پدیده ارتباط نزدیکی با سالمندی دارد.به عنوان مثال،بیماری آلزایمر یا پارکینسون می‌تواند با تنهایی مرتبط باشد چون این بیماری ها افراد را به دیگران وابسته کرده و کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهد.افتادن و ضربه به سر نیز ممکن است برخی از ساختارهای مغز را تغییر داده باشد.بنابراین،توجه به هر گونه آسیب و خلق و خویی که پس از آن ظاهر می شود مهم است.عوامل دیگری نیز با بی‌تفاوتی مرتبط هستند مثلا کودکان تمایل دارند که اغلب اوقات به تنهایی وقت بگذرانند.این باعث می‌شود که از والدین خود جدا شوند و به نظر نمی‌رسد زمانی برای گذراندن آخر هفته با آنها داشته باشند.بسیاری از سالمندان احساس انزوا می کنند که باعث افسردگی عمیق می شود و درنهایت خود را به صورت بی تفاوتی نشان می دهد.

 

تشخیص و درمان بی تفاوتی

 

برای تشخیص بی تفاوتی در افراد مسن،چهار عامل در نظر گرفته شده است:

فقدان انگیزه

تغییرات عاطفی

تاثیرات بر کیفیت زندگی فرد

تغییرات رفتاری

اگر این عوامل برای یک ماه یا بیشتر حفظ شوند،این علامت هشداری است که به شما اطلاع می‌دهد مشکلی وجود دارد.بنابراین،مراجعه به پزشک ضروری است.با توجه به درمان، چندین گزینه وجود دارد.این موارد ممکن است مصرف دارو(مثل ضد افسردگی ها،محرک های دوپامین،محرک های روانی،عوامل روانگردان) یا انجام تمریناتی برای کنترل بی‌تفاوتی باشد.

 

توصیه‌هایی برای جلوگیری از بی تفاوتی در افراد مسن

 

۱.روابط اجتماعی سالم را تشویق کنید

تنهایی یکی از علائم بی‌تفاوتی است.بنابراین برای جلوگیری از بی تفاوتی،حتی اگر در جای دوری زندگی می‌کنید بدانید که در سنین بالا داشتن روابط اجتماعی بسیار مهم است.همچنین مراقبت از بزرگان خود،گذراندن تعطیلات آخر هفته و در صورت لزوم تماس گرفتن با آنها به شکل روزانه،ایده خوبی برای جلوگیری از ایجاد حس بی‌تفاوتی در آن‌ها است.

 

۲.مطمئن شوید که در فعالیت ها شرکت می کنند

ما می توانیم سالمندان را در فعالیت های مختلف مانند بازی شطرنج یا تمرین یوگا مشارکت دهیم.این به آنها کمک می کند که فعال بمانند و احساس بهتری داشته باشند.علاوه بر این، اگر این فعالیت را با آنها انجام دهیم،بسیار ارزشمند خواهد بود.

 

۳.از آنها بخواهید که همکاری و کمک کنند

اگر افراد مسن در خانه برای تهیه غذا با هم همکاری می کنند یا وسایل را در جای خود قرار می‌دهند،این حرکتی ارزشمند است.گاهی اوقات،ممکن است‌ از سالمندان نخواهید که در کارها به شما کمک کنند،زیرا آنها به اندازه شما سریع نیستند و این باعث عصبانیتتان می‌شود.با این حال،شما باید کاری کنید تا آنها احساس مفید بودن کنند و منزوی نشوند.گذراندن وقت با افراد مسن یک راه ساده،سرگرم کننده و عملی برای جلوگیری از بی‌تفاوتی است.

 

۴.به آنها عشق و محبت بدهید

افراد مسن‌تر مثل همه انسان‌ها به محبت نیاز دارند.آنها می توانند بسیار احساس تنهایی کنند،بنابراین انجام هر کار محبت‌آمیزی مثل در آغوش گرفتن یا گرفتن دستانشان برای جلوگیری از ایجاد بی‌تفاوتی در آن‌ها ضروری است.

واضح است که بیماری های دژنراتیو یا اتفاقات دیگر می توانند بر ایجاد بی‌تفاوتی در افراد مسن تأثیر بگذارند و در این موارد،درخواست اطلاعات و پشتیبانی از یک متخصص پزشکی ضروری است.با این حال ارتباط داشتن با آنها،دعوت به انجام فعالیت‌های گروهی و دادن جایگاه و منزلتی که لیاقتش را دارند،از جمله اقداماتی هستند که می‌توانید برای پیشگیری از ایجاد بی‌تفاوتی در آنها انجام دهید.

 

تاریخ :۱۶ ‌‌نوامبر ۲۰۲۲

منبع : step to health


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز